Sambolagen vid folkbokföring på annan adress

Jag undrar om sambolagen gäller även fast min partner står skriven i annan kommun och har adressen dit? Samt att vi intr har barn gemensamt eller har gemensam ekonomi. Pojkvännen betalar halva hyran men ingen försäkring eller halva delen av lånen som finns på lägenheten. Jag har en bostadsrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att ni skulle vara folkbokförda på samma adress utgör en presumtion för att ni skulle vara sambos. Men det som förutsätts för att ni ska räknas som sambos, och att sambolagen därmed blir tillämplig, är att ni stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. SamboL 1 § 1 st.

Det finns alltså inget krav på att ni skall vara folkbokförda på samma adress för att lagen skall bli tillämplig. Man skulle dock i sådant fall, till följd av att man inte kan presumera att ni är sambos, göra en helhetsbedömning av ert förhållande vilket skulle behöva utvisa att ni har en gemensam permanentbostad och gemensamt hushåll samt att detta inte varat under allt för kort tid.

För att sambolagen vidare skall bli tillämplig på bostadsrätten samt bohag (möbler etc.) krävs att dessa införskaffats under samlevnaden eller i anslutning till samlevnaden. Har du således köpt bostadsrätten innan ni flyttade ihop och inte i syfte att ni skulle bo tillsammans i bostadsrätten så gäller inte sambolagen för bostadsrätten. Däremot kan den bli tillämplig för bohag som är inköpta under samlevnaden. SamboL 3§

För mer ingående information kring vad som kan bli aktuellt kring frågan om ni skall räknas som sambos eller inte kan du läsa i propositionen till lagen: Se s. 44 - 45, det bör ge svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare