Sambolagens tillämplighet på utländska medborgare

Hej!

jag undrar om sambolagen är tillämplig även när en av samborna egentligen inte har rätt att vistas i Sverige men de facto har gjort det under en längre tid. Sambon i fråga kommer kanske från ett annat EU-land och har inte aktiverat sin uppehållsrätt här, eller så har hen fått ett utvisningsbeslut men ändå valt att inte lämna landet. Har en sådan person rätt till halva värdet av en bostad som förvärvats för gemensamt bruk vid en separation, om samboförhållandet inte har varit allt för kortvarigt?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person som inte är svensk medborgare bör ha rätt till halva värdet av den gemensamma bostaden. Enligt 1 § SamboL räknas två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett partsförhållande och har gemensamt hushåll som sambor. Det finns ingen begränsning i lagens tillämpningsområde som stadgar att man måste vara svensk medborgare eller ha uppehållstillstånd för att räknas som sambo enligt lagens mening. Enligt 3 § SamboL anses därmed den bostad som förvärvats för gemensam användning vara samboegendom och ska således delas vid en eventuell bodelning om separation sker.

Om du är intresserad finns det mer information om hur man erhåller uppehållstillstånd när man är sambo med någon i Sverige på Migrationsverkets hemsida.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare