Sambolagen och samboavtal

Hej! Jag och mitt ex flyttade till ett gemensamt hus och han betalade allt då på huset då jag hade skulder. Min son var även med, då började han skola i det området osv. Efter några år ville jag separera, (Han kastade ut mig oss plus vår gemensama dotter på 2 år) han sa vi hade samboavtal och ja jag vet att vi skrev ett sådant, men han har vägrat visa mig det. Han tog i princip nästan allt ifrån mig, fick ingenting. Inga pengar, nästan inga möbler, och huset tog han för givet att han skulle ha. Det har gått nästan 3 år sedan jag flyttade men än idag så är jag fundersam till om allt gick rätt till?? Tacksam för svar mvh Malin

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör samborätt och avtalsrätt, vilket aktualiserar sambolagen (SamboL) och avtalslagen (AvtL).

När ett par flyttar till ett hus och köper möbler för gemensamt boende och användning så blir all den egendomen s.k. samboegendom, vilket enligt sambolagen ska delas lika vid en separation oavsett vem som betalat för den (3 § sambolagen). Denna lag är dock dispositiv, vilket innebär att bestämmelserna bara gäller om inget annat har avtalats mellan er.

Jag förstår det som att ni alltså har ett samboavtal där ni reglerat hur ni ska hantera en separation, men att du däremot inte får ta del av avtalet. Enligt svensk rätt och den omfattande avtalslagen, så råder avtalsfrihet. Vi får alltså avtala om i princip vad vi vill så länge båda parterna accepterar villkoren. Att du skrivit på avtalet innebär alltså att avtalet kan göras gällande mot dig med bindande verkan oavsett sambolagen (i och med att den lagen är underordnad samboavtal). På grund av detta kan jag inte säga ifall det gått rätt till eller inte, eftersom jag inte vet vad som stod i avtalet. Om du misstänker att avtalet faktiskt inte berättigade ditt ex till såväl hus som majoriteten av möblerna, så kan du kräva att få läsa igenom avtalet i och med att du har rätt till s.k. partsinsyn vad gäller ert gemensamma avtal.

Om du annars kan minnas att avtalet inte innehöll bestämmelser som gav honom rätten till hus och möbler i sin helhet så kan du göra gällande ett avtalsbrott, varpå du kan ha rätt till ersättning för den skada du lidit.

Jag skulle rekommendera att försöka få se avtalet för att säkerställa om han haft rätt till den egendom han tagit. Om inte finns alltså grund att meddela honom om att han begått avtalsbrott. Vill du veta mer om konsekvenser av detta så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline med fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare