FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/08/2020

Sambolagen och reglerna kring samboegendom

Hej, jag har varit sambo sedan 2006. År 2009 köpte vi en lägenhet, min sambo var då arbetslös/ student i Danmark ( han är dansk medborgare). Så lägenheten står på mig och sedan dess har jag betalat både amortering och räntan från mitt konto ( lånet och lägenheten står på mig ) han började jobba 2011 men ville ofta slippa räkningarna och skyllde hela tiden på att han inte hade tillräckligt med pengar då han körde fram och tillbaka till Danmark varje dag. På slutet av 2017 öppnade jag ett gemensamt konto så att han lägger in sin del av räkningarna då han ofta inte betalade och ursäktade sig med att han glömde eller köpte mat osv. Under tiden har vi renoverat lägenheten och jag har stått för det mesta av kostnaderna. Vi har under tiden fått två barn på 8 och 10 år. Vi kommer att separera men han vägrar flyttar ut och påstår att jag måste köpa ut honom från lägenheten. Lägenheten och lånet står på mig och jag har sedan dag ett stått för all amortering och räntan dessutom renovering. Har han rätt till det ? Och i så fall är det halva vinsten eller ett annat procent ? Har han rätt att kräva mig på dem pengarna son jag har sparat till barnen och min pension privat ? Är tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person måste inte nödvändigtvis vara svensk medborgare för att ha rätten till att delta i bodelning vid separation. Sambolagen (SamboL) stadgar att två personer räknas som sambor när de stadigvarande bor tillsammans i ett partnerförhållande och har gemensamt hushåll, 1 § SamboL. Lagen ställer alltså inte upp några kriterier kring medborgarskap och blir således tillämplig lag i ert fall. Jag utgår i mitt svar från att ni bor i Sverige och att lägenheten även ligger i landet.

Bodelning av samboegendom vid separation

Det är inte ett krav med bodelning vid ett samboförhållandes upphörande, dock ska en sådan ske om en av samborna påkallar det. Det är då samboegendomen som ska delas lika utifrån egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde, 8 § 1 st. SamboL.

Det är centralt att fastställa vad som utgör samboegendom och således vilken egendom som ska ingå i bodelningen. Enligt 3 § SamboL utgör samboegendom antingen den gemensamma bostaden eller bohag. Ett krav är dock att egendomen ska vara förvärvad för gemensam användning. Av din fråga framgår det att ni köpte lägenheten tre år efter ni blev sambor och således borde lägenheten vara att se som samboegendom då ni bott tillsammans i den i ungefär åtta år.

Däremot uppfyller dels din besparing till barnen och dels ditt privata pensionssparande inte kriterierna för att räknas som samboegendom och därför undantas dessa ifrån bodelningen – din sambo kan alltså inte göra anspråk på dina pengar.

Av din fråga framgår det inte att ni slutit något avtal gällande fördelning av amortering och renoveringskostnader, vilket i det fallet gör att lägenhetens värde delas lika mellan er enligt det värde den hade dagen då förhållandet upphörde.

Vem har rätt till er gemensamma bostad?

Kommer ni inte överens om vem som ska bo kvar i bostaden rekommenderar jag att du vänder dig till tingsrätten och får saken prövad. Det är då domstolen som avgör saken och beslutar vem av er som ska ha rätt till att bo kvar i bostaden till dess bodelningen har gjorts, 28 § SamboL.

Har du fler frågor får du mer än gärna höra av dig så hjälper vi dig!

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare