Sambolagen, likadelas samboegendom även vid olika hög insats vid köpet

Hej

Jag och min flickvän köpte en bostadsrätt gemensamt 2007. Min flickvän har lagt in en stor del av kontantinsatsen själv och vi fördelar utgifterna efter hennes höga insats. Vi har 2 gemensamma barn men är inte gifta. Vi har varit sambo sen 2007 men jag är skriven i min andra bostad. Vi bor under samma tak och vi äger bostaden gemensamt. Förhållandet har varit lite jobbigt och hon valde att flytta ut till en hyresrätt. Detta utan min vetskap. Nu sitter jag med våran gemensamma utgifter och jag får ta denna höga kostnaden själv. Eftersom hon nu har hittat en trivsam bostad vill hon sälja bostadsrätten och jag hamnar på gatan med "barnen". Jag har inte råd att lösa ut henne så försäljningen är väl ett faktum.

Min frågor lyder då så här. Hur fördelas bostadsrätten vid en eventuell försäljning? Har jag någon som helst rätt till halva bostadsrätten oavsett vinst, förlust eller kontant insats? Har hon rätt att ta tillbaka sin kontantinsats eftersom hon nu har flyttat ut? Vad säger sambolagen? Påverkas uppdelning av att jag inte är skriven på samma adress?

Tillägg utan fråga: Väsentlig information.

Min andra bostad som jag är skriven på bor mina föräldrar i. På grund av bostadsbristen i staden där de bor  var jag tvungen att köpa köpa en lägenhet till så dom fick tak över huvudet. Jag var tvingad av föreningen att skriva mig på den adressen annars fick mina föräldrar inte bo kvar där.

Vänligen

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag beklagar den trassliga situation du hamnat i.
Enligt Sambolagen är samboegendom den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget om det är anskaffat för gemensamt bruk (3 §) och inte utgör personlig egendom enligt testamente, arv eller gåva (4 §). I ditt fall har ni som jag förstår det köpt bostadsrätten för att bo där tillsammans, och den utgör därför samboegendom.

Om ni inte har avtalat om att sambolagen helt eller delvist inte ska gälla så innebär det att bostad och bohag ska delas lika i en bodelning (14 §). Vad gäller värdet så tar man tillgångarna, i detta fall marknadsvärdet på bostadsrätten den ni beslöt er för att separera minus skulderna (13 §) för samma egendom. Ev lån ni har på bostadsrätten dras alltså av. Ska någon köpa ut den andre görs även avdrag för den ev kapitalvinstskatt som hade uppstått vid en försäljning. Nettot är värdet som ska delas lika enligt huvudregeln, eller som den ene ska lösa ut den andra med.

Det finns i 15 § en undantagsregel som säger att om det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att den ena sambon när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av sambolagen, så ska bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom. Jag kan utefter informationen i din fråga inte avgöra om den är aktuell i ert fall med anledning av att din sambo lagt in en större del av kontantinsatsen, det är dock inte automatiskt så att en hög kontantinsats innebär att man inte likadelar. Enligt huvudregeln har du alltså rätt till värdet för halva bostaden, och har ni inte avtalat bort sambolagen kan hon inte kräva sin kontantinsats åter.

Du är inte folkbokförd på samma adress som din sambo, men om ni stadigvarande bott tillsammans i bostadsrätten, haft ett intimt förhållande och delat hushåll är ni att betraktas som sambos enligt 1 § Sambolagen. I ert fall har ni som jag förstår det bott tillsammans i bostadsrätten sen 2007 och har två gemensamma barn, och det råder då ur lagens synvinkel ingen tvekan om att ni är sambos.

Den sambo som anses bäst behöva bostaden och bohaget får mot avräkning dem vid lottläggningen om denne begär det och det anses skäligt med hänsyn till omständigheterna (16 §). I skälighetsbedömningen tas stor hänsyn till om den ena kommer att ha minderåriga barn stadigvarande boende hos sig, och det gör ofta att den sambon får ta över bostaden enligt 16 §. I ditt fall skulle paragrafen mest troligt vara tillämplig, men det är ju ingen tröst för dig när du inte har råd att lösa ut henne, men jag tar med den i svaret ändå då det kan vara bra att veta och om du ändå skulle ha en möjlighet att lösa ut henne på något vis.

Jag hoppas situationen löser sig till det bästa för dig och barnen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare