Sambolagen ej tillämplig för särbos

Hej! Jag å min sambo har ett gemensamt hus tillsammans men hon har nu flyttat till lägenhet å är skriven där men vi äger halva huset var. Gäller sambolagen då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att sambolagen ska vara tillämplig, måste förhållandet avse avse två sambos: Sambos är enligt sambolagen två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § sambolagen). En av förutsättningarna för sambolagens tillämplighet är som du ser just att paret bor tillsammans, och lagen är således inte tillämplig i ditt fall, annat än för den tid då ni fortfarande bodde tillsammans.

Jag kan betona att det faktum att ni flyttat isär får inga egentliga rättsföljder för ert förhållande annat än att ni genom att någon begär det kan välja att göra en bodelning av den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget i enlighet med sambolagens bestämmelser (3 § och 8 § sambolagen).

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare