Sambolagen
Fråga
Svar
Hej och tack för din fråga!
Sambolagen är tänkt att reglera sambornas levnads situation. Lagen har två personer som norm och börjar gälla då dessa bor stadigvarande tillsammans, har gemensamt hushåll och lever i ett parförhållande, här. Det gäller för hyreslägenheter, här, och är tänkt att reglera situationer som uppstår under men även efter ett samboförhållande tar slut, t.ex. övertagande av hyresrätt, här. Det finns inga särskilda regleringar i sambolagen om när ett hyreskontrakt kan skrivas över till båda parterna, däremot är sambolagen tillämplig på hyreslägenheten i sig som sambo-bostad. Hoppas du har fått svar på din fråga!
Med varma hälsningar
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning