Samboförhållande

Hej jag undrar vad gäller vid sambo lagen behöver man vara tillsammans i över 1 år för det ska gälla?

Jag har nyligen blivit hotat av min dotters pappa och nu vill jag separera mig från han men han vägrar o gå från min lägenhet. Lägenheten står på mitt namn.

Han har varit folkbokförd i min lägenhet sen 1 mars i år.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen gäller då ett par under äktenskapsliknande förhållanden bor stadigvarande ihop enligt 1 §. För att lagen ska gälla krävs att lägenheten införskaffades för gemensamt bruk. Du nämner att lägenheten står i ditt namn och att din dotters pappa först flyttade in senare, vilket innebär att du troligen inskaffade lägenheten för att du själv skulle bo där. I sådana fall gäller inte Sambolagen och du har rätt till lägenheten.

Du undrar även om man behöver vara tillsammans i över ett år för att Sambolagen ska gälla. Det finns ingen direkt tidsgräns för hur länge man behöver vara ett par för att lagen ska vara tillämplig. Däremot reglerar 15 § fall då det skulle anses oskäligt att en part behöver lämna ifrån sig egendom till den andra då samboförhållandet upphör. Ett exempel på detta kan vara då samboförhållandets längd varit väldigt kort och icke stadigvarande. Detta blir däremot inte relevant i ditt fall, då du och din dotters pappa inte införskaffat lägenheten för gemensamt bruk.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Therese YngweRådgivare