Samboförhållande

Jag lever i ett samboförhållande och har 3 barn sedan tidigare. Vi planerar ett gemensamt barn och när vi nu den senaste veckan hamnat i situationer där allt ställs på sin spets, känner jag att vi behöver bestämma hur vi gör om något händer, om livet ändras i samband med en separation eller ett dödsfall. Hur skyddar jag mig själv och mina barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett samboförhållande regleras av Sambolag (2003:376). Jag kommer nedan att redogöra för vad som föreskrivs i sambolagen beträffande sambors egendom och samboavtal.

Sambors egendom

Utav 3 § sambolagen så framgår att sambors egendom utgörs av den gemensamma bostaden och bohaget, om egendom förvärvats för gemensam användning och inget annat följer av 4 eller 9 §§ i sambolagen.

Detta innebär att det endast är den gemensamma bostaden och bohaget som du och din sambo kan behöva dela på vid ett eventuellt upphörande av samboförhållandet.

Se nedan vad som framgår av 4 § på vad som INTE kan ingå i samboegendom.

4 § I samboegendomen ingår inte
1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och
4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Samboavtal

Ett väldigt bra sätt att ''skydda'' sig själv är att man upprättar ett samboavtal. Det innebär att du och din sambo kan avtala om att en bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen.

Se nedan vad som framgår av 9 § sambolagen på vad som gäller för ett samboavtal.

9 § Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits.
Avtalet skall upprättas skriftligen och undertecknas av samborna eller de blivande samborna. Detta gäller även om någon av dem är underårig eller om avtalet avser egendom som till någon del omfattas av förvaltarskap enligt föräldrabalken. I så fall skall dock förmyndarens eller förvaltarens skriftliga medgivande inhämtas.
Om ett villkor i avtalet är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen.

Jag bifogar även en länk till sambolagen ifall du vill se hela lagen.

(http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm)

Hoppas att ovanstående besvarade din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare