samboegendom - separerade

Hejsan, jag och min sambo separerade för 6 år sedan. Vi äger ett hus tillsammans som jag varit snäll och låtit honom bo kvar i eftersom ingen av oss hade råd att behålla huset ensam. Vi amorterar lika mkt på huset varje månad. Nu känner jag att det gått väldigt lång tid och jag skulle vilja bli kvitt huset och eventuellt köpa mig någon egen bostad (jag bor i en hyresrätt för tillfället). Kan han på något sätt se till att jag inte får någonting för min del av huset? Han tycker nämligen att jag ska skänka min del del till honom. Finns det några regler eftersom jag faktiskt flyttat ut för 6 år sedan? Vi var aldrig gifta, bara sambos och vi äger halva huset var. Det finns ingen regel liknande "du flyttade ut och efter x antal år förlorar du rätten till din del av huset automatiskt och den tillfaller den andra ägaren som faktiskt bor i huset"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen

Eftersom ni var sambos, så är det sambolagen som gäller. Med sambos menas att två personer i ett förhållande som stadigvarande bor tillsammans, 1 § sambolagen. Samboförhållandet upphör exempelvis när någon av samborna flyttar isär, 2 § sambolagen. I ditt fall är det detta som har hänt.

Bodelning enligt sambolagen

Enligt 8 § sambolagen kan bodelning ske mellan samborna, om någon påkallar bodelning. Det betyder att all egendom som är samboegendom kommer att delas lika mellan samborna. Det hade exempelvis varit ert hus och om ni köpt en TV tillsammans osv. Men det framkommer av 8 § sambolagen att bodelning ska påkallas senast ett år från det samboförhållandet upphörde. I ditt fall har inte detta skett. Vad betyder nu detta? Jo, eftersom sambolagen inte längre är tillämplig betyder det att ni kommer att dela upp egendomen som om ni vore två kompisar som bott ihop, alltså att var och en tar det som den personen äger. Helt enkelt, det man äger tar man med sig. Du äger halva delen av huset och det är din del, den kan inte ta ifrån dig. Ni kommer helt enkelt behöva komma överens om hur ni ska göra med huset.

Sammanfattning

För att svara på din fråga mer konkret, nej det finns inte regel som nämner något sådant. Ni äger båda huset och får därmed försöka komma fram till någon lösning. Ingen kan ta ifrån dig den äganderätten till huset. Jag skulle tipsa er om att gemensamt gå till banken där ni har ert lån och få lite hjälp där. Hoppas allt löser sig och att detta var lite hjälp på vägen!

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare