Samboegendom och gemensam ekonomi

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt och vi två ska ingå samboskap. Finns det någon möjlighet att

1. Testamentera alla tillgångar till varandra om vi dör eller kan man inte ärva överhuvudtaget som sambos om någon av oss två dör?

2. Kan jag ha del i hennes bostadsrätt efter hennes bortgång eller vid separation och hon är i livet? Vad för avtal behövs?

3. Vad gäller angående de möbler och sådant som finns i bostadsrätten vid inflyttning vid separation?

4. Behöver jag skriva ett avtal för att säkerställa att det vi köper gemensamt under ssmbotiden ska tillfalla oss 50/50?

5. Kan man enligt lagen ha gemensam ekonomi även som sambos?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1 Om ingen av er har några barn kan ni upprätta testamente till förmån för varandra som omfattar er egendom.

2 Det är endast bostad som förvärvats för sambornas gemensamma bruk som ingår i en bodelning och delas vid en separation. Vill ni att du ska ärva hennes bostad kan hon upprätta ett testamente till förmån för dig.

3 Bohag som införskaffats för sambornas gemensamma bruk (vilket normalt är sådant som köpts under samboförhållandet) är samboegendom och ska delas vid en bodelning om någon av parterna begär det (3 § sambolagen). Bohag som fanns innan sambotiden ingår inte i bodelningen.

4 Bohag och bostad som införskaffas för gemensamt bruk under sambotiden är samboegendom som ska delas vid en bodelning, för det krävs inget avtal (8 § sambolagen). Om det däremot rör sig om saker som inte räknas som gemensamt bohag eller bostad är det inte samboegendom, och ingår inte i en bodelning.

5 Det finns inget som hindrar er från att ha en gemensam ekonomi men tänk på att båda bör stå på exempelvis ett gemensamt konto. Om endast den ena står som kontoinnehavare är det inte säker att det går att visa att båda har rätt till pengarna vid en bodelning.

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare