Samboegendom och ersättning för gemensam bostad

Hej! Vad gäller när det gäller sambolagen? Vi äger ett hus tillsammans men jag har kvitton på alla renoveringar jag har betalat och min fråga är om man kan dra ifrån dessa kostnader jag har haft ifrån köpeskillingen som vi kommit överens om på 2.8 milj.

Är det rimligt att jag löser ut henne med 1 milj samt tar över hennes lån på 446.000:- tänker på kostnader om det är bättre att sälja huset eftersom man får betala skatt på vinsten. Vad anser ni är skäligt? Vi köpte huset för 5 år sedan för 2 625.000:- och jag har kvitton på ca 300.000:- som jag renoverat för sen all min tid. Vi har även ett uppskov på förra huset på 225.000:- Vad anser ni att jag ska betala till min sambo med tanke på mäklararvode skatter fastighetsavgifter etc. Som sagt 2.8 miljoner har vi kommit överens om = 1.4 milj till henne något mera jag ska tänka på? Huset är värt ca 3 miljoner idag.

Om jag fattat det rätt så har även min sambo rätt till allt man har köpt under tiden man varit tillsammans även om det är jag som köpt allting såsom möbler bil etc.? Men hon kan ju inte ha rätt till mina personliga bankmedel såsom fonder etc väl?

Mvh Johan

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid bodelning enligt sambolagen ingår enligt sambolagen 8 § endast samboegendom. Med det avses enligt 3 § bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk med vissa undantag enligt 4 & 9 §§ . Detta innefattar alltså er bostad och möbler införskaffade under samboförhållandet eller strax dessförinnan för att brukas gemensamt. Dina bankmedel ingår alltså inte i bodelningen. Inte heller ingår bilen. Däremot kan viss egendom vara samägd vilket innebär att ni har rätt till en del var, vanligen hälften. Så är fallet om ni exempelvis har köpt bilen tillsammans och bestämt er för att äga den tillsammans.

Bodelning enligt sambolagen sker endast om en part begär det inom ett år från dess att samboförhållandet upplöses vilket följer av 8 §. Det står er fritt att själva finna en lösning som passar er. Den lösning ni har diskuterat kan jag tycka låter rimlig även om jag hade använt marknadsvärdet och låtit dig tillgodoräkna dig renoveringskostnaderna i beräkningen. Det skulle innebära att du får 1 650 000 och din sambo 1 350 000. Utöver att ta över lånet skulle du alltså ge henne 900 000 i sådant fall, men det är förstås bara ett förslag.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare