Samboegendom och dold samäganderätt

Jag har köpt en nyproduktion (bostadsrätt) under mitt sambo förhållande - min sambo viste inte om det och jag gjorde det själv. Han är inte ägare och jag har aldrig tänkt att bo här med honom. Jag har flyttat till min nya lägenhet utan honom och hans adress står inte på den nya lägenheten. Har han rätt till 50% av den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen sambolagen (SamboL).

Enligt 3 § SamboL utgör sambors gemensamma bostad och bohag så kallad samboegendom som ska delas vid samboförhållandets upphörande. Eftersom du köpt din bostadsrätt själv och ni inte bott där tillsammans och heller inte avsett att bo där utgör den inte samboegendom.

Det enda som skulle kunna ge din sambo rätt till bostaden utöver bestämmelserna om samboegendom är om han skulle anses som dold samägare. Detta är en princip som inte finns i lagen utan har utarbetats i praxis, det vill säga av domstolarna. Ett av de centrala kriterierna för att dold samäganderätt ska föreligga är dock att den sambo som inte står som ägare ska ha bidragit till köpet ekonomiskt, vilket inte är fallet för dig. Alltså har din sambo inte rätt till bostadsrätten genom denna princip heller.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att din bostadsrätt inte kommer ingå i en eventuell framtida bodelning mellan dig och din sambo.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare