Samboegendom och bodelning mellan sambor

Har förstått att man som sambo inte ärver varandras bankmedel, gäller det även pensionsförsäkringar och andra försäkringar man kan ha? Undrar också om den ena parten köper ett hus o står ensam på lagfarten, vid dödsfall kan den andra parten då kräva hälften av husvärdet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Precis som du skriver ärver inte sambor varandras bankmedel. Detta gäller även pensionsförsäkringar och andra försäkringar. Vad gäller hus, spelar det roll om det är en gemensam bostad som har införskaffats för detta ändamål.

Detta då sambolagen endast gäller sambors gemensamma bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen. Bohag är egendom som möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre (TV bl.a.) som är avsett för det gemensamma hemmet. Bostaden anses som gemensam bostad om den innehas huvudsakligen för att vara sambornas gemensamma bostad.

Med andra ord skulle ett hus som endast den ena sambon köpt i enskilt syfte (rättare sagt att den inte ska utgöra gemensam bostad) inte ingå i en bodelning mellan samborna.

I det fall att bostaden köpts av ena sambon för gemensam användning, kommer den ingå i bodelningen. Om exakt halva värdet på fastigheten ska ingå beror på övrigt bohag och skulder.

Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare