Samboegendom eller inte

Separation utan samboavtal.

Vad händer med fordon som står på min Fd. Sambo, betalas av honom. En 4hjuling som användes av mig på hästgård en.

Min Fd har en fastighet som jag renoverat och gjort om till stall.

Fastigheten står på honom och en till. Har inga kvitton, med investeringen ca 80. 000

Jag har ett privatlån på Nordea, han är medsökare, som vi tog till stallet, jag betalar.

Han vägrar ge ersättning, låter mig gå helt utan något. Vi har varit sambo ca 6 år.

Har jag någon rättighet?

Bott i hans villa i 6år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer Lawline med din fråga!

Denna fråga för oss in till Sambolagen:

Som sagt ska en bouppteckning ske när en samborelation upplöses, §2 SamboL

Det som ska delas upp mellan er är "samboegendom" §3 SamboL

Samboegendom definieras av §§4-7 samma lag. Kort sagt så är samboegendom egendomen som delades mellan er i hushållet, dvs möbel, inredning, köksvaror.

En bil uppfyller dessvärre inte den definitionen och ska inte delas mellan er vid upplösning av samborelation.

Samma gäller fastigheter som inte är eran gemensamma bostad, 7§ SamboL.

Er gemensamma bostad föreskriver lagen att det räknas som samboegendom ifall huset förvärvades för gemensam användning. D.v.s ifall du flyttade in till hans hus så faller det inte inom definitionen. Men om ni köpt det tillsammans, men han står på huset, så ses det som samboegendom.

Jakob WestlingRådgivare