Samboegendom?

Hej,

Jag ska flytta in i en lägenhet med min kille och nu undrar jag vad som räknas som samboegendom och vad vi behöver tänka på?

Mvh

Chrisse

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kommer besvaras med sambolagen (SamboL).

Den egendom som ska bli föremål för bodelning enligt sambolagen är endast bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning, SamboL 3 §. Detta gäller dock inte enskild egendom som någon utav er har fått i gåva eller genom testamente, SamboL 4 §. Vad som menas med bostad och bohag framgår av 5-6 §§ SamboL. Med bostad avses boende i villa, hyresrätt eller bostadsrätt och inte fritidsbostäder. Med gemensamt bohag avses hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet.

Det som kan vara bra att fundera på är om ni vill skriva ett samboavtal där ni kommer överens om att sambolagens regler om bodelning inte ska tillämpas, SamboL 9 §. Avtalet kan avse bostaden och allt bohaget eller delar av det. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av er båda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare