Samboegendom

Hej jag undrar om jag blir sambo och har en mc och bil möbler pengar på mitt konto sedan tidigare kan min sambo göra anspråk på det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågan.

Sambor är två personer som stadigvarande bor med varandra i ett parförhållande enligt Sambolagen 1 §, se här.

När sambor separerar blir det en sambodelning om någon av parterna begär det enligt Sambolagen 8 §, se här. I denna bodelning kommer samboegendomen att delas lika mellan parterna. Samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag. Detta ska ha förvärvats för gemensam användning, se här.

Vad gäller din fråga,

Angående motorcykeln och bilen utgör detta inte samboegendom eftersom att det varken är en bostad eller bohag. Pengarna utgör inte heller samboegendom av samma anledning.

Vad gäller möblerna utgör dessa endast samboegendom om de har förvärvats för gemensam användning. Eftersom du för tillfället inte är sambo och äger dessa möbler själv kommer de inte utgöra samboegendom. Om du och din sambo skulle köpa nya möbler gemensamt kommer endast dessa möbler utgöra samboegendom.

Som sambo kan man även teckna ett samboavtal (se här) där man kan bestämma vilka saker som inte ska ingå i en sambodelning.

Carolina OlssonRådgivare