Samboegendom

Hej!

Jag har en fråga gällande vinst i pengar. Jag har via en tävling vunnit ganska mycket pengar genom att skicka in ett bidrag med bild och motiverande text i mitt namn. Nu ska vinsten betalas ut och min sambo har angett sitt bankkonto till företaget, vilket jag inte accepterat. Så min fråga är, vad gäller vid vinstutdelning och samboförhållande. Kan han hävda att han har rätt till halva summan eller ska den utdelas till mig och mitt konto?

Han har ärvt en del pengar som jag inte opponerat mig om då jag antar att det är hans, tänker jag rätt då? Eller ska de delas lika mellan sambor?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Först och främst så måste jag gratta dig till din vinst, va roligt. Jag tolkar din fråga så att du funderar på om sambolagen ger din sambo någon rätt till din vinst.

Regler mellan sambos reglers i sambolagen som du hittar https://lagen.nu/2003:376 . Enligt den har sambor rätt till lika mycket av samboegendomen om man skulle göra slut. Med samboegendom menas möbler (soffor, mattor, bokhyllor), hushållsmaskiner (mixer, diskmaskin) och dylikt. Det handlar helt enkelt om inköp som gjorts för båda parternas bruk det avgörande är alltså inte vem som har betalat för egendomen utan syftet med dem. Detta gör att även en bostad som en part köpt för att båda ska bo i kan klassas som samboegendom.

Däremot omfattas inte pengar eller "egna saker" (smycken, kläder, etc.) av samboegendom utan är var parts egna egendom även om förhållandet skulle ta slut.

Ditt fall: Då vinsten ifrån tävlingen inte är samboegendom så har inte din partner någon rätt till den via sambolagen. Precis som du inte har rätt till pengarna som din partner fått i arv. Om din partner däremot skulle ha hjälpt dig att vinna tävlingen så kan han möjligtvis ha någon rätt på den vägen men inte via sambolagen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare