Samboegendom

;Hej,Jag har avbetalnings plan med olika inkassobolag. Vad händer om jag blir sambo på verkar det hans ekonomi? Kan inkassobolagen kräva mer pengar från mig varje månad?

Lawline svarar

Hej.Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Samboegendom.Huvudregeln vid samboförhållandet är att samborna behåller sin egna egendom. Det finns alltså ingen presumtion av samägande av egendomen som det finns vid annat samägande utan den egendom som är gemensam är den egendom som är inskaffad för gemensamt syfte. Bankkonton räknas normalt sett inte som gemensam egendom. Detta framgår gemensamt av sambolagen. Så faktumet att man har en sambo påverkar inte ens förmögenhet strikt juridiskt (sakrättsligt), men det hindrar inte att inkassobolagen fortfarande anser din förmögenhet större eftersom inkassobolagens avbetalningsplaner är helt upp till vad man avtalat om. Svar;Sakrättsligt (äganderättsligt) behåller ofta samborna sin egendom under samboförhållandet och delar endast på egendom som är införskaffad för gemensamt syfte. På det sättet ändras inte ens förmögenhet strikt juridiskt. I praktiken kan dock ett samboförhållande ändra ens förmögenhet beroende på det individuella förhållandet. Eftersom inkassoavbetalningar avtalas om från fall till fall beror det helt på vad inkassobolaget anser;Detta kommer dock inte påverka din framtida sambo rent juridiskt sett om ni inte avtalar om att dela på hans konto/förmögenhet.

Henrik BergRådgivare