Samboegendom

Hej

Jag är sambo sen år 2000, jag flyttar in till henne (hus), som hon äger.

Vi får barn 2005. Då säljer vi huset, (hon tar pengarna) vi och barnen flyttar då in i hennes mor och fars hus, detta äger hon redan då hennes föräldrar redan skrivit över huset på henne. vet ej om detta gjordes efter eller före vi blev sambos,(2000) . om nu detta har betydelse, det var ju dock " med avsikt att för tillsammans bo där permanent"

Och här står jag nu idag. Min fråga är då, vad har jag rätt till enligt sambolagen,, har jag rätt till del i bostaden samt inventarier ????

jag vet att aktier, likvida medel, bilar samt sommarhus tillhör dom som står äger dom vid tillfället.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om ni inte har upprättat något samboavtal er emellan, blir Sambolagen tillämplig. Avgörande för huruvida egendom utgör samboegendom, och om egendomen därmed kan bli föremål för en framtida bodelning, är om bostaden/bohaget har förvärvats för gemensam användning, se 3 § Sambolagen. Det är alltså syftet med förvärvet av - i det här fallet - fastigheten som är viktigt att fastslå.

År 2005 säljer ni ert hus för att flytta in i din sambos föräldrars hus som hon redan äger. I detta fall, kan det faktum att föräldrarna skrivit över huset på sin sambo, betraktas som förskott på arv och egendom som erhålls genom arv ses sällan som samboegendom. Detta på grund av att din sambo troligtvis hade fått huset av sina föräldrar oavsett om ni varit tillsammans eller ej, och således är själva syftet med förvärvet inte att just ni ska bo där.

Utifrån omständigheter tyder mycket på att hon har förvärvat huset en tid innan ni ens hade planer på att flytta, t.om innan ni ens blev sambor. Ifall det mot förmodan inte är så, utan att själva syftet med förvärvet var att ni skulle bo där - måste detta kunna styrkas. Utifrån ovanstående fakta kan detta bli svårt att bevisa.

Mitt råd är att du och din sambo upprättar ett samboavtal er emellan, som reglerar er boendesituation. Ett samboavtal är mycket förmånligt då ni genom det kommer överens om hur en framtida fördelning ska se ut, 9 § Sambolagen. Där kan ni fastslå att bostaden utgör samboegendom.

Angående bohag gäller samma utgångspunkt, att det måste ha förvärvats för gemensam användning för att utgöra samboegendom, se 3 + 6 §§. Dock finns en presumption för samägande i de fall båda samborna båda bidrar ekonomiskt till hemmet. Då kommer värdet på egendomen att delas lika vid en framtida bodelning oavsett om egendomen utgör samboegendom eller annan egendom.

Hoppas det var svar på din fråga!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare