Samboegendom

Hej .Min sambo köpte huset av mina föräldrar. Han betalade.Jag sköter huset helt och hållet in och utvändigt. Ingen bor i huset. Om vi separerar har jag rätt till hälften av värdet på huset? MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det som kallas för samboegendom ingår enbart den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget. Bilar, aktier, fritidshus osv. kan aldrig ändra ägandeform på grund av samboskap eller ens via samboavtal. Avbryter ni samboförhållandet och han står på en fastighets lagfart som inte är den ni bor i, kommer den inte ingå i en eventuell bodelning.

Att du skött om huset ger ingen annan bedömning. Ett sätt att komma undan detta är om han ger dig halva husets värde i gåva, annars kommer han ha kvar huset. Men huvudregeln är alltså att det är den som ägare till fastigheten som har rätt till den när ni inte bor i den, även om han köpt huset från dina föräldrar.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare