Samboegendom

Hej jag har lånat ut pengar till en lägenhet som min son köpt jag skrev ett papper på att köpet ska vara enskild egendom vid separation nu har de separerat och hon kräver hälften av värdet på lägenheten och på köpekontraktet står hon som delägare vad är det som hur ligger det till med detta har hon rätt till halva lägenheten de var sambo mvh karsten i skövde

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är Sambolagen som reglerar bodelning när två sambor separerar. Den är inte tvingande, vilket innebär att man kan avtala om att andra regler än sambolagens ska gälla. Jag utgår från att din son och hans ex-sambo inte har något samboavtal, och då kommer sambolagen att gälla för dem.

I sambolagen kan man läsa att gemensam bostad och gemensamt bohag är samboegendom om det införskaffats för gemensam användning. Om din son köpte lägenheten när han precis skulle flytta ihop med kvinnan eller under tiden de bodde ihop räknas lägenheten som samboegendom (3 §). Däremot är pengarna din son lånat inte samboegendom. Fritidsbostäder är inte heller samboegendom, men jag har tolkat din fråga som att det handlar om ett vanligt boende.

Du säger att du skrivit att den köpta lägenheten ska vara enskild egendom. Om du hade givit din son lägenheten som gåva hade du kunna ställa upp det här villkoret med resultatet att lägenheten hade varit enskild egendom (4 § 1 p). Eftersom din son har köpt lägenheten själv har inte din skrivelse någon betydelse för din sons ex-sambo, utan det utgör eventuellt avtalsvillkor för lånet mellan dig och din son.

Vid en bodelning mellan sambor ska samborna dela på samboegendomen, först ska man räkna bort varje sambos skulder (13-14 §§). Det som återstår ska samborna dela på. Det finns en möjlighet för den sambo som bäst behöver bostaden att få ta över den (16 §). Den andra sambon ska då kompenseras, eftersom man ska dela 50/50 på samboegendomen. Men även om en sambo får behålla bostaden så har ju värdet delats.

Din sons ex-sambo är delägare i bostaden, eftersom hon är med i köpekontraktet. Det kommer inte göra någon skillnad eftersom lägenheten inte utgör enskild egendom. Slutsatsen är att det stämmer som ex-sambon säger.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare