Samboegendom

Jag står i begrepp att köpa en bostadsrätt för mig och min flickvän för att vi ska flytta ihop och bli sambo. Vi är inte sambo idag och eftersom jag köper lägenheten i mitt namn vill jag försäkra mig om att den inte tas upp till bodelning vid en eventuell separation. När måste vi skriva samboavtal, före jag skriver på köpekontraket och betalar handpenning eller räknas köpet först efter jag erlagt slutbetalning och fått tillträde till bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det spelar egentligen inte någon roll för samboavtalets rättsliga effekter om samboavtalet ingås före eller efter köpet. Jag skulle ändå råda dig att ingå avtalet innan köpet, i och med att det ökar chanserna att din sambo skriver på avtalet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare