Samboegendom

Vår son äger en lägenhet. Han har bott i lägenheten själv under ett antal år. Hans flickvän flyttade sedan ett år in i lägenheten där de nu bor tillsammans. Han äger fortfarande lägenheten till 100 %, men de delar på boendekostnaden. Tanken är att de på sikt ska skaffa sig ett gemensamt boende där var och en satsar 50 % var av insatsen. Lägenheten som de bor i nu kommer troligtvis ge en hyfsad vinst. Finns det några juridiska regler som innebär att han tvingas dela vinsten med flickvännen?

Lawline svarar

Hej!

Hur det ekonomiska förhållandet mellan sambor ska se ut regleras i sambolagen, https://lagen.nu/2003:376. Huvudregeln är att parterna i ett samboförhållande äger sina egna saker – såvida det inte kan påvisas att det föreligger ett samägandeskap. Gällande bostad och bohag kan dessa utgöra samboegendom, trots att det är den ena parten som har köpt denna. Det förutsätter dock att egendomen förvärvats för gemensam användning, 3§ sambolagen och om jag förstått dig rätt ägde din son lägenheten flera år innan samboendet uppkom. Därför utgör inte lägenheten sådan gemensam samboegendom och det är alltså din son som blir ägare till den eventuella vinsten vid en försäljning av lägenheten.

Hoppas att du känner att din fråga är besvarad och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vänligen,

Alfred BrandtRådgivare