Sambodelning

Hej!

När jag och min sambo separerades hamnade min del av husförsäljningen på vår gemensamma konton. Jag hann inte uppmärksamma det förrän en dag då en del av pengarna försvann från konto. Trodde jag blev utsatt för nätverks bedrägeri, ringer banken och dem talar om att det var min före detta sambo tog ut 50 000 i kontanter. Kontaktade kronofogden men han vägrar betala tillbaka. Har jag nån chans att få tillbaka pengar och var är viktigt att komma med till tingsrätten? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en separation från ett samboförhållande ska den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget ingå vid en eventuell bodelning. Eftersom det inte per automatik blir bodelning när sambor separera, krävs att någon av ska ha påkallat det för att den ska vara giltig. Har ni gjort det och genomfört försäljningen av bostaden (som jag presumerar ni bodde i innan förhållandet) har du rätt till hälften av värdet. Jag förutsätter också att ni inte hade ett samboavtal.

För att kronofogden ska ha befogenhet att hjälpa dig med handräckning, krävs som regel en exekutionstitel. I ditt fall blir det sannolikt en dom, om din före detta sambo vägrar ge dig den halva som är din och detta inte kompenserats eller överenskommits om annat hos er.

Vad som ska tas med till tingsrätten är svårt att svara på utan att veta mer exakt vad som har hänt. När det kommer till domstolsförhandlingar brukar jag som huvudregel rekommendera att man tar hjälp av en praktiserande jurist för att få hjälp i det frågeställningar domstolen behöver veta, samt som vägledare i vad som är av vikt i bevisningen.

Vill du ha hjälp av våra jurister med detta, kan du kontakta dem på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare