Sambobostad med olika stora kontantinsatser

Jag och min sambo skall separera. Han vill absolut behålla vårt hus, då huset köptes la jag in en betydligt större summa än honom till kontantinsats. Vi skrev inga papper om detta, nu vägrar han ge mig dessa pengar. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Ert hus utgör samboegendom om ni skaffade det för att bo där tillsammans (Sambolag 3 §). Om ni inte är överens om att han ska ta över bostaden ska den gå till den av er som har bäst behov av bostaden (Sambolag 16 § 2 stycket), det låter på dig som att du är okej med att han ska ta över bostaden, men att du vill ha betalt för din andel. När ett samboskap upphör har varje sambo rätt att få täckning för sina skulder (Sambolag 13 §), därefter ska det ekonomiska värdet som finns kvar delas lika mellan er som varit sambos (Sambolag 14 §). Du har alltså rätt till halva värdet av den bostad och det bohag som ni skaffat för gemensamt bruk (Sambolag 3 § samt 14 §). Du har inte rätt till en större andel av bostadens värde, trots att du betalade mer i insats, eftersom bostaden var er gemensamma sambobostad.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare