Samboavtal - vad är syftet?

Hej!

Jag och min sambo har köpt en lägenhet där jag har gått in med 100% kontantinsats. Vi står 50/50 på lånet men 90/10 på lägenheten därav jag står på 90 (pga uppskov). Vi vill att det vid en eventuell bodelning ska delas 50/50 med den enda skillnaden att jag har rätt till min insats jag gått in med. Vi har varit hos en jurist men detta verkade vara väldigt krångligt att få till så att vi skulle bli nöjda. Tog också en himla massa timmar enligt dom vilket blev otroligt dyrt. Enligt mig känns detta inte så svårt (jag är och andra sidan inte jurist). Men vad anser ni är det vi ska göra för att få till detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med er fråga!

Vid en separation av sambos är det sambolagen (SamboL) som tillämpas om det inte inte finns ett samboavtal. När ett samboförhållande upphör och någon av samborna begärt bodelning ska samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (8 § SamboL). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om denna egendom förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Annan egendom, till exempel enskild egendom (4 § SamboL) eller om annat har avtalats (9 § SamboL) ska undantas från bodelningen av bostad och bohag. Vid en separation skall bostad och bohag delas lika efter avdrag för skulder (14 § SamboL) oberoende av vem som har betalat för egendomen, om det inte föreligger undantag.

Om det istället finns ett samboavtal så är det i enlighet med samboavtalet som den gemensamma egendomen ska fördelas. Om sambor vid en potentiell bodelning inte vill att egendomen ska fördelas lika efter avdrag för skulder, som i ert fall att du vill ha din insats, är det enklast att reglera det i ett samboavtal.

Vid en potentiell separation är det viktigt att ett samboavtal är klart och tydligt så att det inte finns utrymme för oklarheter. Därav rekommenderar jag dig och din sambo att ta en titt på Lawlines egna samboavtal där ni på ett enkelt vis kan upprätta ett juridiskt korrekt samboavtal i enlighet med era önskemål, snabbt och effektivt!

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare