Samboavtal utan medgivande

Hej. Min sambo och jag flyttade till hus för 3 år sedan. Jag ville stå med på lånet men han ljög och sa att jag inte fick stå med på det pga att jag inte hade ett fast jobb. sedan kom fram att jag hade fått stå med, och jag hade råkat höra att hans mamma sa till honom "skriv papper på att huset är ditt"

Till min fråga: kan han ha skrivit ett samboavtal att jag inte har någon rätt till halva huset utan min vetskap ?

Varför skulle han annars ljuga mig rätt upp i ansiktet och säga att jag inte fick stå med ? Vi va sambos redan innan han köpte huset så vi har bott här tillsammans hela tiden.

Mvh Carolin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett samboförhållande tar slut så kan en bodelning begäras av någon av samborna enligt sambolagen (SamboL) 8 §. Det som ska delas är då samboegendomen, alltså sambornas gemensamma bostad och bohag om det är förvärvat för gemensamt bruk enligt SamboL 3 §. Vill man inte att något som kunnat tolkas som att vara förvärvat för gemensamt bruk så skriver man normalt sett ett samboavtal om att viss egendom inte ska ingå. Den gemensamma bostaden är det som kan falla in under SamboL 5 §. Alltså, om endast den ena parten köper en fastighet men den tydligt är menad för att utgöra det gemensamma hemmet så är det samboegendom om inget samboavtal reglerar något annat.

Enligt SamboL 9 § ska ett samboavtal vara skriftligt och undertecknas av båda parter. Ditt ex kan således inte upprätta ett giltigt samboavtal utan din medverkan. Skulle din namnteckning förfalskats på något sätt i syfte att bevisa något som inte stämmer kan det vara en brottslig handling.

Hoppas du fått svar på din fråga och att det löser sig till det bästa.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare