Samboavtal om husköp

Hej, jag och min pojkvän har precis köpt ett hus och ska bli sambos. Vi ska skriva ett samboavtal innan vi flyttar in med står nu i diskussionen om hur vi ska dela upp allt. Han har väsentligt mycket mer i lön än mig och det är tack vara hans lön som vi kunde få ett så högt lån och därför köpa bostaden. Hur ska vi göra för att dela kostnaderna för att det ska bli rättvist. Kan man stå på bostaden med olika ägandeandel? Justeras detta i samboavtalet? Hur funderar det med lagfarten, kan man stå på olika % där också? Hittills har vi gått in med 50% var i handpenning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Angående frågan om vad som är ett rättvist sätt att dela upp det ekonomiska på så finns det inget juridiskt svar på detta. Den diskussionen får du och din blivande sambo ha med varandra om vad som känns rättvist för er. Man kan stå med olika ägarandel, vid en sambodelning ska bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk ingå (3 § sambolag). Varje sambo har rätt att få täckning för sina skulder och sedan delar samborna lika på det som finns kvar (13-14 Sambolagen). Det blir alltså andra ägarandelar vid en bodelning än de ni gjorde upp om när ni köpte, om ni inte skriver ett samboavtal om att sambolagen inte ska gälla vid uppdelning av bostaden. Avtalar ni bort sambolagen gäller istället de ägarandelar ni gjort upp om med varandra. Man kan stå på olika andelar av lagfarten, man behöver inte stå hälften var, utan kan välja 40/60 eller 20/80 eller vad man vill. När ni ansöker om lagfart fyller ni i vilka andelar som respektive lagfartssökande kommer att inneha.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare