samboavtal och samäganderättsavtal - procentuella ägandeförhållanden

Hej, Jag undrar vilken typ av avtal jag behöver göra för att det ska bli tydligt att både jag och min sambo har lika stor del av lånet om vi skiljs åt.

Nu är det jag som har hela lånet på mig och han har fått hälften av lägenheten i gåva.

Vilket typ av avtal behöver jag göra för att förtydliga detta?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Det går att reglera ägandeförhållanden i samboavtal i enlighet med sambolagen 9 §, se https://lagen.nu/2003:376 . I ett sådant avtal kan du och din sambo förklara vad som händer med egendom vid en eventuell separation och således sätta lagen ur spel.

Ett annat sätt att reglera procentuella ägandeförhållanden för viss egendom är att upprätta ett samäganderättsavtal vid sidan av samboavtalet. Detta är att rekommendera om enbart en av er står på köpekontraktet eller som det är i erat fall, på lånet.

Jag rekommenderar starkt att du vänder dig till familjens jurist om du känner dig osäker på hur ni på bästa sätt formulerar detta avtal, se www.familjensjurist.se

Jag hoppas mitt svar hjälpte.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare