Samboavtal och gåvor

Hej jag och min sambo funderar på att, skriva ett samboavtal samt gåvobrev, som skall gälla för oss båda vad vi ska äga och ärva osv ifall vi skulle separera i framtiden, samt visar vad vi båda äger gemensamt i vår gemensamma bostad. Kan min sambos föräldrar och god man sen komma och säga vad vi ska ärva eller inte när avtal finns? Samt att hans föräldrar kräver oss på våra möbler när det inte är deras, dom har köpt möblerna som gåva och gett till min,sambo för längesen i inflyttningspresent.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samboavtalet
Samboende och blivande samboende kan genom ett avtal gemensamt bestämma att åsidosätta reglerna om bodelning i sambolagen (9§ sambolagen). Om ni väljer att skriva ett sådant avtal och det upprättas på rätt sätt (se 9§ andra och tredje stycket sambolagen) är avtalet bindande och varken en god man eller föräldrar kan då bestämma något som strider mot avtalet. Däremot kan ni inte genom ett samboavtal bestämma att ni ska ärva varandra. Detta görs genom ett testamente.

Möblerna
Enligt 1§ gåvolagen är en gåva fullbordad när den överlämnats till mottagaren. Frågan här är om överlåtelsen är att anse som en gåva eller inte. För att det ska göra det krävs att det funnits en gåvoavsikt, detta bevisas enklast genom ett gåvobrev. I ditt fall skulle jag även utan ett gåvobrev påstå att det tydligt framgår en gåvoavsikt om möblerna har flyttats till er bostad och inget krav har lämnats på att föräldrarna vill ha tillbaka egendomen på så lång tid. Min tolkning är att det inte är möjligt för dina föräldrar att ta tillbaka möblerna.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Oscar LadoRådgivare