Samboavtal kan avtala bort sambolagen

Hej, jag är i tankarna att köpa en lägenhet just nu. Jag har en flickvän sedan ett år tillbaka men tanken är att jag ska köpa och äga lägenheten till 100%. Tanken är att vi kommer bli sambos dag 1 och idéen just nu är att vi ska dela på hyra och övriga baskonstnader men att jag betalar allt som har med lånet att göra. Vi kommer också behöva dela på en del kostnader för större möbler vid inflytt.

Min fråga är vad som skulle hända med lägenheten om vi en dag går ifrån varandra, finns det någon möjlighet att hon bli delägare eller får rätt till en del av lägenheten om vi bara förblir sambos (och inte förlovade eller gifta). Och är det någon skillnad om jag när jag söker lån meddelar banken att hon kommer betala halva hyran eller om vi bara löser det mellan oss? Finns det något särskilt jag bör tänka på?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Lägenheten utgör samboegendom

Frågor om sambors egendom behandlas i sambolagen. Enligt Sambolagens (SamboL) regler så räknas en gemensam bostad som är förvärvad för gemensam användning som samboegendom (3 § SamboL). Det gäller oavsett vem som har betalat för lägenheten och står på papper eller lån. Vid en eventuell separation föreskriver sambolagen att en bodelning ska göras när samboförhållandet upphör. I en bodelning ska samboegendomen delas lika mellan samborna (8 och 14 §§ SamboL). Eftersom lägenheten är förvärvad för gemensam användning och därmed samboegendom innebär det att ni vid en separation skulle dela lika på lägenheten, trots att du betalat för den. Gällande möblerna till bostaden kommer även dessa att räknas som samboegendom (3 § SamboL) och därmed delas lika vid en separation.

Huruvida ni meddelat banken eller inte om att din sambo betalar hyra saknar betydelse för hur egendomen fördelas vid en bodelning, då det som jag nämnt här ovan är sambolagens regler som gäller.

Ni kan avtala bort sambolagen genom ett samboavtal

Sambolagens regler är s k dispositiva, vilket innebär att de gäller så länge ingenting annat har avtalats (9 § SamboL). Det innebär att du och din sambo kan skriva ett avtal där ni avtalar bort Sambolagen och t ex bestämmer att bodelning av bostaden och/eller möblerna inte ska ske vid en eventuell separation. Ett sådant avtal kallas samboavtal. Ett samboavtal går bra att skriva på egen hand, men det är klokt att ta hjälp av en jurist eller läsa på kring det själv på nätet innan för att veta att allt blir rätt. Vi på Lawline har duktiga jurister som kan hjälpa till med upprättande av samboavtal. Jag kan också tipsa er om Lawlines samboavtal som går att upprätta online via vår avtalsrobot på vår hemsida.

Stort lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare