Samboavtal gällande andelar i fastighet

Hej

Jag och min sambo ska göra slut. Vi köpte ett radhus i februari 2019 för 1.9mjkr + lagfart.

Då hon är arbetslös och har betalnings anmärkningar så fick jag ta lånet på huset på mig.

I köpet av bostaden så gick hon in med 290 000kr.

Förutom det så har vi renoverat för ungefär 400 000kr, det har även jag betalat för.

Vi har ett samboavtal som det står att hon äger 13% av bostaden, jag hade redan räknat med att det skulle kosta 400 000kr att renovera så hennes % är baserat på att vad jag lade i renovering också, alltså 13% av 2,4mjkr.

Nu när vi ska sära på oss säg att radhuset värderas till 2,7mjkr hur räknar jag vad jag ska ge henne för hennes 13% ?.

Med vänlig hälsning Filip Akkurt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett samboavtal, som ni har skrivit, tillåter parter att avvika från Sambolagens regler gällande vad som ska ingå i en bodelning och på så sätt upprätta en egen överenskommelse(https://lagen.nu/2003:376#P9S1). Här råder avtalsfrihet och ert avtal är alltså helt lagenligt.

För att besvara din fråga om hur mycket ni vardera ska ha av fastigheten skulle jag säga att det kan bli nödvändigt att göra en så kallad avtalkstolkning. Man kan dels titta på hur ert avtal är formulerat, dvs. ordalydelsen. Om det t.ex. uttryckligen står "13% av bostaden av bostadens värde vid samboskapets upplösning", ja då är det enkelt. Om det däremot bara står "13 % av bostaden" kanske man får undersöka vad som var partsavsikten då avtalet skrevs - vad menade ni båda när ni skrev avtalet och om ni hade olika avsikter; borde ni då ha insett att ni hade olika åsikter? Jag kan tyvärr inte ge dig något tydligare svar än att ni måste titta på avtalet och försöka tolka det och utläsa vad som var avsikten när avtalet skrevs. Men, om jag ska ge en gissning skulle jag säga att en skrivning som säger "13% av bostaden" innebär en presumtion om att värdeökningar ingår i detta (i och med att dina 87% då också har ökat).

Hanna KanonRådgivare