Samboavtal

Jag bor idag tillsammans med min flickvän (sambo) i en hyresrätt. Kontraktet är endast skrivet på mig. När hon flyttade in hos mig skrev vi ett samboavtal enligt någon modell som vi hittade på Internet, där vi bland annat förtydligar att saker som vi köper till oss själva också förblir våra egna ägodelar vid en eventuell separation. Saker som vi har köpt gemensamt (säng, bokhylla, garderob etc) delas lika.

Nu har jag köpt en bostadsrätt och jag kommer att stå på kontraktet. Kan vi skriva ett nytt samboavtal liknande det vi redan har, utan någon jurist inblandad där jag avtalar bort lägenheten? Det vill säga, om vi skulle separera så flyttar hon ut och vi delar fortfarande på de möbler vi har köpt gemensamt men hon får dock inte ett öre av lägenheten i fråga då jag står på kontraktet samt att det är jag som har betalat den. Eller krävs det en jurist i ett sådant här ärende som sitter med och hjälper till i utformningen av samboavtalet/kontraktet som vi båda skriver under?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Du och din flickvän kan alltid välja att skriva samboavtalet själva. Då det rör sig om en bostadsrätt, det vill säga om egendom av betydande värde, skulle jag dock rekommendera att ni tar hjälp av en färdig jurist för att se till att avtalet blir korrekt skrivet. På detta sätt minskar ni risken för eventuella framtida tvister rörande avtalets innehåll.

Jag rekommenderar er därför att ta kontakt med vår samarbetspartner Familjens jurist. De är Sveriges största familjejuridiska byrå och har stor erfarenhet av exempelvis upprättande av samboavtal. Ni kan enkelt boka tid hos dem här.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare