Samboavtal

Vad betyder det i praktiken att man som sambor avtalat "att reglerna om bodelning i sambolagen inte ska gälla mellan oss avseende vår gemensamma bostad och vårt bohag" hur är det med sådant som köpts in under tiden som sambos? Eftersom jag som skriver och frågar, är den som flyttat in i det hus som min sambo äger. Vid flytten gjorde jag mig av med mycket, framförallt hushållsgrejor då vi fick dubbel uppsättning. Min fråga är nu vad händer i praktiken om vi går skilda vägar eller då någon faller ifrån före den andre? Vi har båda träffats på äldre dagar och jag känner mig otrygg inför åldrns höst om något sådant skulle hända. Huset är helt min sambos. Vad kan jag göra för att känna mig trygg inför kommande år framöver? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 9 § sambolagen kan sambor upprätta ett så kallat samboavtal om att bodelning inte skall ske. Detta innebär att bostad och bohag som du och din sambo införskaffat och förvärvat för gemensam användning inte kommer delas upp genom bodelning vid en eventuell samboupplösning. Egendom som ni var för sig äger kommer ni att behålla själva och egendom som ni äger tillsammans kommer att regleras med stöd av lag om samäganderätt. Som samägare till egendom har man rätt att förfoga över sin andel i den samägda egendomen, men för att förfoga över egendomen i sin helhet krävs alla delägares samtycke enligt 2 § lag om samäganderätt. Kommer man inte överens om en gemensam försäljning av egendomen kan man ansöka hos tingsrätten för att få den samägda egendomen såld på offentlig auktion.

För att undvika problem vid en eventuell samboupplösning är det enklaste att låta all egendom som förvärvats för gemensam användning ingå i en bodelning. Detta svar är under förutsättning att ni vill dela på all sådan egendom. Ett alternativ är då att ni makulerar det befintliga samboavtalet. Ni kan även upprätt ett nytt avtal där ni anger att bodelning ska ske men där ni utesluter specifikt angiven egendom som ni inte vill ska ingå i bodelningen.

Avseende din sambos hus finns det inte mycket att göra då huset inte utgör samboegendom. Vidare har du ingen äganderätt till huset och således ingen samäganderätt.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare