Samboavtal

Hej,

Min mamma har träffat en man som hon vill flytta ihop med.

De har båda barn sedan tidigare.

Min mamma tänkte sälja sitt hus och för de pengarna köpa ett nytt som de båda flyttar in i.

Hennes partner behåller sitt hus.

Hur skall hon skriva för att huset skall bli hennes enskilda egendom, dvs att hon blir ensam ägare till huset, och för att undvika förlust vid ev separation eller dödsfall?

Hon vill inte betala sitt hus en gång till (arv till sin sambos barn) ifall han skulle avlida.

Går det att skriva ett samboavtal där huset tillfaller henne eftersom hon har betalat huset och hur bör det utformas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Vad som menas med att vara sambo

Om ett par väljer att stadigvarande bo tillsammans räknas det i lagens mening att man är sambo 1 § Sambolagen Sambolagen 1 §. Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom enligt 3 § Sambolagen Sambolagen 3 §. Gemensamma bostad menas enligt 5 § Sambolagen Sambolagen 5 § exempelvis fast egendom som någon av samborna äger. Det betyder med andra ord att bostaden som din mamma kommer att köpa som är menat att hon och hennes sambo ska bo i blir samboegendom.

Samboavtal

Om ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras enligt 8 § Sambolagen Sambolagen 8 §. Enligt 14 § Sambolagen Sambolagen 14 § skall värdet efter avdrag från skulder delas lika mellan samborna. Det betyder med andra ord att eventuell vinst på huset kommer att delas lika mellan samborna. Lagen tar ingen hänsyn till att det är en person som har köpt huset. För att undvika detta kan man skriva ett samboavtal som säger att bodelningen inte ska ske enligt sambolagens regler eller att en viss egendom inte ska ingå i bodelningen, därmed huset.

Jag skulle även rekommendera att utöver samboavtalet skriva ett testamente ifall dödsfall skulle ske, eftersom sambos inte ärver varandra. Därför kan det vara smart att göra både ett samboavtal och ett testamente för att undvika eventuella problem och konflikter i framtiden.

Sammanfattning

Det är viktigt att ni skriver ett samboavtal som säger att huset inte ska ingå i bodelningen eller att ni väljer att skriva att sambolagens regler om bodelning inte ska gälla och skriva att huset ska vara din mammas enskilda egendom.

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist exempelvis om du behöver hjälp med att skriva testamentet eller samboavtalet? Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

-Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. -Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare