Samboavtal
Fråga
Svar
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Ja, ni räknas som sambos och omfattas av sambolagen i och med att ni uppfyller kraven: två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Det bohag du har köpt efter det att ert första samboförhållande upphörde, utgör inte samboegendom och är således ingenting som ni ska dela på i en eventuell framtida separation. Det är endast det ni förvärvar för gemensamt bruk som ska bodelas. Om du dock vill förtydliga att vissa specifika tillgångar är dina egna sedan innan, kan du upprätta ett samboavtal där du skriver det. Där kan ni även avtala bort sambolagen inför framtida köp som ni förvärvar för gemensamt bruk - om ni skulle vilja det.
Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline! Vänliga hälsningar,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning