Samboavtal

Har sålt min lgh och köpt ett hus ihop med min son men bara jag och min sambo ska bo där.Om han skulle dö före mig inte har väl hans dotter arvsrätt på huset?Det som han medför till huset är en dagbädd tv mm.Resten av möblerna har jag köpt.Vi delar på maten el osv.Hur skriver vi ett samboavtal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. När man är samboende, så gäller Sambolagen (2003:376). Utgångspunkten är enligt 3 § att endast bostad och bohag kan vara samboegendom. Det som är av vikt är huruvida fastigheten, möbler och annat bohag har förvärvats för att användas gemensamt i hemmet eller inte. Möjligheten att undvika en bodelning vid upphörandet av ett samboförhållande återfinns i 9 §. Här stadgas att man kan upprätta ett samboavtal. Avtalet skall upprättas skriftligen och skall klargöra vilken egendom som ska undantas från en eventuell kommande bodelning. Avtalet skall vidare undertecknas av båda parterna.

En rekommendation är att vända dig till en jurist för att få hjälp med att skriva ett samboavtal. Om samboavtalet är otydligt, oskäligt eller om oklarheter på något vis uppstår, kan avtalet nämligen komma att jämkas eller förbises helt vid en eventuell bodelning.

Om du vill boka tid med en jurist, kan du enkelt göra det via hemsidan. Klicka på boka tid på hemsidan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare