FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/08/2018

Sambo vägrar bodelning

Jag begärde en bodelning när jag flyttade ifrån min sambo men han vägrade. Jag kontaktade honom flera gånger angående detta men han antingen hotade eller tryckte ner mig tills jag inte orkade. Som ensamstående med fyra barn hade jag inte heller pengar till att blanda in en advokat. Nu har tidsfristen på ett år passerat men detta stör mig fortfarande och jag sitter och betalar på ett renoveringslån på hans hus. Är det helt kört eller finns det något som jag kan göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du säger så finns det inte rätt att begära bodelning senare än 1 år efter det att samboförhållandet upphört (se 8 § 2 st. sambolagen (SamboL)). Det spelar dock inte någon roll om din sambo vägrar bodelning så att 1 år passerar, eftersom du har framställt din begäran inom ett år. Detta betyder alltså att om du kan visa att du har framställt en begäran om bodelning inom ett år från det att förhållandet upphörde, så ska en bodelning ske. Det verkar dock vara svårt för dig att få din begäran igenom, så mitt bästa tips till dig är ändå att anlita en familjerättsjurist som kan hjälpa dig i processen. Här kan det vara av värde för dig att kolla om du har möjlighet att få rättsskydd, och i andra hand rättshjälp. Då kan du alltså få hjälp med att finansiera kostnaderna för att anlita ett ombud.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare