Sambo trots att part ägde bostaden innan?

Stämmer det att ett par som lever tillsammans och har allt tillsammans, förutom att den ena parten ägde bostaden innan de flyttade ihop, inte räknas som sambos?

Vad jag förstår så räcker det inte med gemensamt hushåll utan att det även måste vara en gemensam bostad för att paret ska räknas som sambos och att sambolagen ska gälla.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För din fråga gäller bestämmelserna i Sambolagen (SamboL) och den hittar du här!

Tre krav för att räknas som sambo:

Det finns olika kriterier för att man ska räknas som sambo. Enligt 1§ SamboL är sambos "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.".

1.Det första kravet är att personerna bor stadigvarande tillsammans. För att det ska räknas som ett samboförhållande ska det inte vara ett kortvarigt förhållande. Man ska alltså kolla på personernas avsikt och om deras avsikt är att stadigvarande bo tillsammans. Man kan då kolla om personerna är folkbokförda på samma adress, om en av parterna behåller sin tidigare bostad, om de har gjort någon investering tillsammans och liknande.

2.Personerna ska leva i ett parförhållande. Ett parförhållande är en relation där det normalt ingår ett sexuellt samliv.

3.Det tredje kravet är att parterna ska ha ett gemensamt hushåll. Gemensamt hushåll innebär att personerna samarbetar om vardagssysslor, men även att de i viss mån en gemensam ekonomi.

Sambo trots att part ägde bostaden innan?

För att återkomma till din fråga: att den ena parten äger bostaden innan de flyttade ihop innebär INTE att parterna inte kan räknas som sambos. Om de uppfyller ovanstående krav så är räknas de som sambos. Det är istället en fråga gällande enskild egendom och samboegendom som blir aktuellt om de flyttar isär.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du vill veta mer gällande enskild egendom eller något annat, så är du varmt välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare