Sambo - separera - räkningar

Jag har separerats från sambon

Vi äger ett hus tillsammans

När vi separerasdes så gick jag med på att betala hälften av kostnaden i huset och han för hälften av min hyra tills vi säljer. Gick med på det efter påtryckningar

Föra månaden skrev jag att jag vill inte betala ner för el och vatten och försäljning och sådant, bara för lålekostnader.

Jag har fått som råd från en advokat att inte betala alls för jag är inte tvungen till det.

Stämmer det?

Sambon påstår att han kräver att jag betalar för annars gör jag avtalsbrott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till dessa typer av frågor finns det inga riktiga juridiska svar, eftersom det inte direkt är en juridisk fråga det här. Men enligt min åsikt bor du inte där längre, om du ska betala el, vatten och annat kan man säga att du betalar hyra för ett ställe där du inte bor. Men alla par får diskutera dessa saker och komma överens om vad som är rimligt för dom. Men enligt min åsikt borde du vara betala på lånet och räntan till lånet, resterande delar känns märkligt eftersom du inte bor där längre. Advokaten har rätt att du inte är tvingad till att betala detta. Avtalsbrott är det inte. Eftersom egendomen är samägd, har ni samäganderätt till huset och ska besluta gemensamt över själva förvaltningen över huset. Enligt 15 § samäganderättslagen ska kostnader för förvaltning av huset delas mellan ägarna. De räkningar som inte har med lånet att göra finns det inga regler för, där får ni själva komma fram till en gemensam lösning. Det ska dock sägas att de räkningar som står i ditt namn och du inte betalar dem riskerar du att hamna hos inkasso även om hon använder dem, exempelvis tv och internet. Men jag tycker absolut att ni måste prata och säga att det inte är rimligt att du ska betala för saker som du inte använder, sådana fall får ni med detsamma sälja huset, alternativt att du säger upp sådana avtal som du betalar. Det jag kan säga är att det inte är rimligt att du betalar för el och vatten, det är ju han som använder det.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare