sambo - samboegendom - bodelning

Hej,

Jag och min flickvän ska köpa nytt hus jag kommer lägga kontantinsats på 2 miljoner och det är kvar 300.000 som fattas. Tänkte att hon tar lån på det huset men går det ändå att jag som står som 100% ägarandel av huset?

Om banken behöver någon säkerhet för det lilla lånet så har jag värdepapper för cirka 1.5 miljoner godtas det i fall vi skulle separera och jag skulle ta över skulden eller betala den direkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Sambo

I första paragrafen till sambolagen framgår det att två personer som är tillsammans stadigvarande bor tillsammans är att anses som sambos, 1 § sambolagen. Samboförhållandet upphör exempelvis när samborna flyttar isär, 2 § sambolagen. Du och din flickvän bor tillsammans antar jag och ska nu köpa en gemensam bostad. I lagens mening räknas ni som sambos.

Samboegendom

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, 3 § sambolagen. Vad som menas med gemensamma bostad är för exempel bostadsrätt, hyresrätt eller exempelvis ert hus, 5 § sambolagen. Egendomen alltså huset ska ha förvärvats för gemensam användning, annars är det inte samboegendom. Det betyder alltså att det gemensamma huset som du och din sambo ska köpa, kommer anses vara gemensam egendom. Huset har enligt lagen förvärvats för gemensamt bruk och är därmed samboegendom.

Om ett samboförhållande upphör

Det jag vill förklara med detta är att det gemensamma husköpet ger konsekvenser i hur äganderätten ser ut.

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske om någon av samborna begär det och begäran ska ha gjorts inom ett år, 8 § sambolagen. Det som är viktigt att ta med sig här att någon av samborna måste säga att de vill ha bodelning och göra detta senast ett år från det att deras samboförhållande upphörde. Om detta inte görs så faller bodelningsrätten bort, enligt 8 § sambolagen. Vid bodelning delas all samboegendom lika mellan samborna, 14 § sambolagen. Det betyder att huset, som är samboegendom, ska delas lika mellan samborna. Det betyder helt enkelt att oavsett vem som köpt huset, så ska samborna dela på huset efter bodelning.

Att bodelning inte ska ske enligt sambolagens regler

Sambos kan alltid skriva avtal mellan varandra och därmed skriva att bodelning inte ska ske mellan er, eller att exempelvis bara det gemensamma huset inte ska vara med i bodelningen, vilket framgår av 9 § sambolagen.

Skuldebrev

För att vara helt säkra på äganderätt är det smart att skriva ett skuldebrev tillsammans med ett samboavtal. Detta är vanligt när sambos går in med olika kontantinsatser i bostäder. Det man gör då är att man helt enkelt skriver ett skuldebrev mellan varandra, där den ena sambon har en fordran på den andra sambon för den mellanskillnad som man lagt in i bostaden.

Banken

När det gäller frågor kring äganderättsandelar i huset och hur ni ska göra med lånet är bäst att ni går till er bank och förklarar er situation. Bäst skulle vara att du står på lånet helt, eftersom du kommer gå in med säkerheten. För att hon ska ta lån måste hon kunna ha en egen säkerhet alternativt om hon inte har det får någon annan gå i borgen för hennes räkning. Men som sagt dessa frågor kommer er bank absolut vara villig att hjälpa er med, eftersom det är deras jobb.

Sammanfattning

Som jag nämnt ovan är det viktigt att veta att om man köper en bostad för gemensamt bruk anses det vara samboegendom och värdet ska delas lika vid en eventuell bodelning. Detta kan lösas genom att man skriver samboavtal och ett inbördes skuldebrev. Övriga frågor kring 100 % äganderätt, trots att hon ska ha en skuld på 300 000 kr och att du ska ha säkerhet för det lånet är frågor som är bra att ställa till banken. Det gäller även frågan kring om ni skulle separera hur ni ska göra med lånet då. Lån som sambos har gemensamt ska även det ingå och dras av i eventuell bodelning.

Banker har sina egna regler på hur de är villiga att låna ut pengar och på vilket sätt. Det är tyvärr inga frågor jag kan svara på och därför måste du kontakta banken för att få svar på de frågorna. Alla dessa frågor till hur ni ska göra med lån och hur äganderätt ska se ut måste ni kontakta banken om. Det enda jag kan säga är att om ni inte har något samboavtal eller skuldebrev äger ni bostaden gemensamt oavsett vem som står som ägare på huset.

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist? Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare