Sambo och uppdelning av boendekostnader

Hej, Jag äger en bostadsrätt som jag köpt för 2 miljoner. 1 miljon satte jag in kontant och 1 miljon har jag i lån. Ingen amortering. Jag har 2 hemmaboende (varannan vecka) tonåringar. Nu har jag blivit sambo. Han har inga hemmaboende barn. Hur gör man juridskt med delning av hyra, räntor, el, tv. tel ,bredband, slitage etc. jag har ett uppskov på min vinst från mitt förra boende vilket innebär att jag får skatta för det och inte "får igen något" på de räntor jag betalar. det blir +-0. Jag valde att göra så för att slippa låna så mycket och på så sätt få en lägre boendekostnad. "Vi" renoverade köket för ett tag sedan. detta finansierades genom att jag ökade på mitt tidigare lån. sambon har alltså inte gått in med några egna pengar över huvudtaget. Vill bara att allt ska gå rätt till.

MVH

Cathrine

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Samboförhållanden regleras i sambolagen, den hittar du https://lagen.nu/2003:376

Jag börjar med att understryka att din bostadsrätt inte kommer ingå i en bodelning om du och din sambo i framtiden skulle flytta isär. Det är bara en bostad som köpts för er gemensam användning som ingår och du var ägare till bostaden redan innan ni blev sambo(SL 2,3§).

Hur ni väljer att dela upp boendekostnaderna är upp till er själva och är inte reglerat i Sambolagen. Dock kan en skälig uppdelning vara de kostnader som är  löpande och som inte hör till förbättringar av bostadsrätten. För en bostadsrätt utgörs detta av avgiften till föreningen, bredband, försäkring, elkostnader(och dylikt) samt eventuellt också räntekostnader.

Amorteringar och utökade lån för att renovera lägenheten är snarare investeringar i boendet som du och inte din sambo får del av om samboförhållandet skulle ta slut eller vid en försäljning.

Ni kan också överväga att din sambo köper in sig i bostadsrätten och att ni därefter delar på alla kostnader men även eventuella försäljningsvinster. Behöver du hjälp med att upprätta ett avtal om samägande så kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på detta. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare