Sambo och försörjningsstöd

Om jag flyttar ihop med min tjej som har två barn och lever på soc hjälp nu. Blir jag underhållsskyldig mot henne o barnen. Kan hon få fortsatt soc hjälp

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Som jag förstår din fråga så har din flickvän för närvarande försörjningsstöd. Du undrar därför om hennes rätt till försörjningsstöd kommer påverkas om ni flyttar ihop. Det korta svaret är att det kommer påverka. Detta är nämligen en sådan omständighet som kan påverka den så kallade behovsbedömningen, d.v.s den bedömning som socialnämnden gör om hon anses vara i behov av ekonomiskt stöd eller inte

Din inkomst kommer att räknas med i hennes behovsbedömning

I lagstiftningen framgår det inget om att sambor ska försörja varandra. Däremot framgår det i de allmänna råden om ekonomiskt bistånd att båda sambornas inkomster ska räknas ihop när man gör en bedömning av försörjningsstöd. Även fast hon annars uppnår kraven för försörjningsstöd kommer dina inkomster att räknas med och potentiellt hindra henne från rätten till försörjningsstöd. Beroende på om din inkomst är tillräckligt hög.

Sammantaget

Om din inkomst är tillräckligt hög och ni flyttar ihop kommer detta att påverka hennes behovsbedömning som i sig kommer ha en inverkan på hennes rätt till försörjningsstöd. Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Melina PapadopoulosRådgivare