Sambo och arv

Jag och min sambo ska köpa en fastighet av min svärmor. Vi funderar på om vi ska skriva den som enskild egendom på min sambo. Om jag och min sambo och våra båda barn skulle omkomma samtidigt, så att svärmor "ärver tillbaka" fastigheten. Eller behöver vi inte skriva den som enskild egendom och kan skriva någon sorts testamente så att svärmor ärver fastigheten iaf? Det är hennes familjs släktgård och ingenting som mina föräldrar ska tjäna på om vi skulle dö

Mvh Andreas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor som rör arv regleras i ärvdabalken (ÄB) och rörande sambor regleras en del i sambolagen.

Om du och era barn skulle dö så träder dina föräldrar i dina barns ställe och tar hälften var av din kvarlåtenskap (2 kap 2 § ÄB). Denna ordning, den så kallade legala arvsordningen, går att sätta åt sidan genom att upprätta testamente.

Det som kan göras är att du testamenterar bort din del i fastigheten till svärmor och att din sambo gör detsamma (i sambons fall ärver svärmor utan testamente, därför är testamente endast nödvändigt om det finns fler arvingar) så att hon i fallet då ni båda och era barn dör samtidigt ärver fastigheten genom testamente.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, om inte så är du välkommen att ställa en ny.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare