Sambo med hänsyn till skuldsanering

Hej, det är så att min partner har höga skulder som han har försökt betala när han hade jobb, nu är han arbetslös och kan ej betala av skulderna. Hans skulder har hamnat hos kronofogden, han planerar att ansöka om skuldsanering. Men min fråga är om jag vill provbo hos honom kommer min inkomst påverkas av hans skuldsanering? Jag jobbar och får ut efter skatt ca 19.000 kr och jag har 2 barn från ett tidigare förhållande.

Jag har en hyresrätt och han har en hyresrätt men när vi vill provbo tillsammans kommer vi bo på samma adress, på vilket sätt kommer det påverka mig ? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De aktuella reglerna finns i Skuldsaneringslagen.

Skuldsanering

Skulder är alltid personliga. Det betyder att även när du är i ett samboförhållande är dina skulder personliga. Alltså kommer inte du få ta något ansvar för din partners skulder. Vid ansökan av skuldsanering finns dock vissa krav som måste vara uppfyllda för att kunna bli beviljad skuldsanering. För det första måste personen ha sina huvudsakliga intressen i Sverige (6 § första stycket Skuldsaneringslagen). I ditt fall tolkar jag det som att din sambo bor i Sverige så det kravet är uppfyllt. Därefter måste personen vara så svårt skuldsatt att personen inte rättsligen kan betala samt inte kommer kunna betala under en överskådlig tid (7 § första stycket Skuldsaneringslagen). Denna bedömning görs individuellt och att den ska vara realistisk. Det är svårt att avgöra om det är uppfyllt utifrån omständigheterna i din fråga men jag fortsätter som att det är det.

Det sista kravet som måste uppfyllas är att skuldsanering ska anses vara skäligt med hänsyn till personens personliga och ekonomiska förhållanden (9 § första stycket Skuldsaneringslagen). I denna bedömning ska det tas särskild hänsyn till omständigheterna vid skuldernas tillkomst, vad för ansträngningar personen i fråga har gjort för att fullgöra sina förpliktelser och på vilket sätt personen samarbetat med kronofogden under ärendet. Det är alltså en helhetsbedömning och det finns även möjlighet för övriga familjemedlemmars ekonomi att påverka bedömningen. När du flyttar in med honom blir ni sambos och då kan din inkomst påverka helhetsbedömningen genom att myndigheterna anser att personen har så hög levnadsstandard att det är att anse som stötande att ge skuldsanering (se NJA 2014 s. 621). Dock ska inte enstaka omständigheter vara avgörande för beslutet om skuldsanering och samtliga omständigheter ska alltid tas med i det slutgiltiga beslutet.

Sammanfattning

Det är svårt att avgöra vad resultatet skulle bli i ditt fall men det finns en aktuell risk att din sambos skuldsaneringsbedömning skulle påverkas negativt. Ett tips skulle vara att kontakta kronofogdemyndigheten och fråga dem så att du får lite närmare vägledning i frågan. Om du är intresserad går det att ställa frågor till dem på deras hemsida, se länken (Kronofogden).

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare