Sambo flyttade ut och tog med samboegendom

Hej,

Min sambo lämnade mig och valde att flytta ut ur våran gemensamma hyresrätt. När jag var bortrest så hämtade hon allt bohag som hon kände tillhörde henne. Då tog hon saker som hon hade köpt till vårat gemensamma boende, men också saker som tillhörde mig. Hur funkar sambolagen då? Hon hade köpt sakerna till vårat boende, men enligt sambolagen så har jag också rätt till dom. Vad ska jag göra då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni stadigvarande har bott ihop i ett parliknande förhållande är sambolagen mycket riktigt aktuell (1 § Sambolagen - förkortad SamboL).

Samboegendom
Utgångspunkten är att allt ni köpt till ert gemensamma boende utgör samboegendom (3 § SamboL). Regeln tar alltså sikte på bohag såsom möbler och annat som varit ägnat för er att bruka eller ha i er gemensamma bostad.

Vad som inte ingår är exempelvis saker ni fått genom arv, testamente, gåva där det framgår att gåvan ska vara eran enskilda (4 § SamboL). Även all egendom som då inte kan anses vara bohag av något slag.

När?

Egendomen ska då ha förvärvats kort innan men i samband med att ni flyttade ihop, eller under tiden ni varit samboende.

Samägande
De saker som ni har köpt tillsammans som inte utgör samboegendom enligt 3 § SamboL, eller som är av annat slag än bohag kan ni ändå anses äga tillsammans. Om ni har köpt saken tillsammans, och du kan bevisa att du varit med och betalat, anses ni samägande till saken (1 § Samäganderättslagen).

Utgångspunkten är då att ni äger saken 50 % var. Din sambo kan alltså inte på egen hand bestämma över saken eller ta den med sig (2 § Samäganderättslagen).

Sammanfattning
Ovanstående innebär alltså, att du har helt rätt! Det spelar ingen roll att hon har köpt sakerna, eftersom dom köpts till ert gemensamma boende och därmed varit avsedda att användas och inneha gemensamt.

Vad kan du göra?
Eftersom din sambo har flyttat ut har ert samboförhållande upphört (2 § SamboL). Med det följer att en bodelning ska ske (8 § SamboL). Det innebär att all samboegendom fördelas er emellan. Du måste då inom ett år från den dag din sambo fattade ut begära att en bodelning sker.

Om du inte tror ni kommer överens kan du ansöka om att ni blir tilldelad en bodelningsförättare hos tingsrätten, se mer nedan:

http://www.domstol.se/Familj/Bodelning2/

Jag förstår dock att det i många fall kan kännas lite överflödigt. Försök prata med din sambo och förklara det jag redogjort för ovan. Säg gärna också att ni annars kommer behöva en bodelningsförättare. Slutligen är aldrig sånt här gratis, och ni kan alltså båda spara pengar om ni istället kan kompromissa, vilket borde vara ett ytterligare argument.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att allt löser sig! Hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar.

Sara HillRådgivare