FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2018

Sambo - bodelning - dödsfall

Hej, Min sambo och jag äger gemensamt en bostadsrätt (hälften var). Jag står för hela lånet. Vi har båda barn, men inga gemensamma. Vad händer om en av oss dör eller om vi separerar? Blir jag/mitt dödsbo ansvarig för hela lånet? Är det någon skillnad om vi gifter oss? Kan vi skriva ett dokument oss emellan som fördelar skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om arv och upphörande av samboskap

I svensk rätt är huvudregel att sambor inte ärver varandra, utan det gör makar, bröstarvingar med flera, vilket framgår i ärvdabalken, 3 kap 1 § och i 2 kap, ärvdabalken. I sambolagen framgår det att ett samboförhållande upphör när någon av samborna dör, 2 § 3 p sambolagen, sambolagen. När samboförhållandet upphör kan bodelning göras, enligt 8 § sambolagen och 18 § sambolagen, sambolagen. Det krävs att den ena sambon begär att bodelning ska ske. Vid en bodelning ska samboegendom delas lika mellan den efterlevande sambon och dödsboet. Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom enligt 3 § sambolagen, sambolagen. Som jag nämnt ovan så är ni sambor och ärver inte varandra. Den del som din sambo äger av samboegendomen tillfaller hans arvingar. Det som ska observeras är att dödsboet har inte rätt att begära bodelning, det har bara den sambo som lever. Om du går bort först och din sambo inte begär bodelning har inte ditt dödsbo rätten att begära bodelning och därmed sker bodelning som om ni hade varit vänner (se mer om detta nedan).

Separerar

Om ni väljer att separera när ni är i ett samboförhållande upphör samboförhållandet enligt 2 § sambolagen sambolagen. Bodelning ska ske om någon av er begär det, 8 § sambolagen, sambolagen. Det som återstår av samboegendomen efter avdrag har gjorts för skulder ska värdet delas lika 14 § sambolagen, sambolagen. För att bodelning ska ske krävs det att någon av samborna begär bodelning och att begäran görs inom ett år 8 § 2 stycket sambolagen. Om ingen av er gör en sådan begäran kommer sambolagens regler inte vara tillämpliga. Ni kommer därmed att dela all egendom som om ni vore kompisar som bor tillsammans. Det vill säga att var och en behåller det man själv äger. Om det är så att ni har köpt saker gemensamt får ni helt enkelt försöka komma överens, eller gå till domstol som får hjälpa till 6 § lag om samäganderätt, lag om samäganderätt.

Skulden

När man är sambors påverkar det inte era skuldförhållanden, eftersom sambolagen inte innehåller några krav som säger att sambors ska betala eller ta över varandras skulder. Sina egna skulder behåller man alltså. Det gäller även för skulder som ni skaffar ihop om en person är ansvarig för skulden. Om ni väljer att gå isär eller någon av er dör kan ni som är sambos begära bodelning. Då blir det så att den skuld som är för samboegendomen, ska dras av och därefter görs det likadelning av det värde som är kvar av samboegendomen, 13 § sambolagen, sambolagen.

Större skulder än tillgångar

Om du dör före din sambo blir det ett dödsbo efter dig. Ett dödsbo är en juridisk person som både kan ha tillgångar och skulder. Om det är så att dina skulder efter din död är större än dina tillgångar, så har dödsboet inga pengar. Huvudregeln är att arvingar ärver inte skulder, skulder som inte kan betalar med dödsboets tillgångar avskrivs. Dödsboet kan dock begära konkurs om det saknas medel i dödsboet, 2 kap 3 § konkurslagen, konkurslagen. En konkursansökan är frivillig och sker skriftligt till tingsrätten. Om ansökningen beviljas kommer dödsboet övertas av en konkursförvaltare.

Kortfattat vill jag bara säga att kommer banken aldrig att vilja avskriva en skuld när de i princip äger bostadsrätten. Banken har ju rätt till betalning ur bostadsrätten om betalning av lånet inte sker. Smartast är då att din efterlevande sambo får köpa ut din del, annars kommer den personen att behöva sälja bostadsrätten så att banken får sina pengar.

Inbördes testamente – samboavtal

Det som är smart av er är att ni skriver ett inbördes testamente som avgör denna fråga med bostadsrätten och lånet.

Giftermål

Om ni hade varit gifta blir all egendom giftorättsgods vid eventuell skilsmässa eller dödsfall. Även om ni är gifta är man inte ersättningsskyldig för sin makes eller makas skuld. Vardera make äger den egendom som man har förvärvat och den skuld som man har 1 kap 3 § äktenskapsbalken, äktenskapsbalken. Men när äktenskapet upplöses genom dödsfall eller skilsmässa påverkar skulderna äktenskapet, 1 kap 5 § äktenskapsbalken, äktenskapsbalken. Det ska även här då ske en bodelning, 9 kap 1 § äktenskapsbalken, äktenskapsbalken. Det som sker är att man räknar de andelar som makarna har och gör sedan en skuldavräkning för vardera make för den skuld som man har. När man därefter har gjort det så kanske det finns pengar kvar, 11 kap 1§-3§ äktenskapsbalken, äktenskapsbalken och dessa ska delas på hälften mellan makarna.

Om ni istället hade varit gifta är fortfarande problematiken att ni har särkullbarn, det vill säga inga gemensamma barn. Särkullbarn har alltid rätt att få ut sitt arv, eller bara sin laglott om det finns ett testamente, 3 kap 1 § ärvdabalken, ärvdabalken och 2 kap 1 § ärvdabalken, ärvdabalken.

Sammanfattning

Inom den gratis rådgivning som vi har här på Lawline kan jag tyvärr inte ge dig mer svar än det jag gjort ovan. Det är många frågor och en del frågor som är lite komplicerade. Mitt tips till dig er är att ni kontaktar en jurist och gå igenom de frågeställningar du har och be om hjälp att skriva ett testamente.

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist? Då kan du vända dig till våra jurister.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Vänligen,
Sandra WredeRådgivare