FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/02/2021

Samarbetssamtal med någon annan än en förälder

Hej,

Min sambo har 2 barn i förskoleåldern sedan ett tidigare förhållande. Dom har enskilda samtal med familjerätten kring uppdelning av dagar han och hans ex ska dela på barnen som t.ex. varannan vecka, eftersom dom inte kommer överens hjälper familjerätten till att medla.

Nu undrar vi om han får ge mig som är sambo till honom och inte barnens vårdnadshavare en fullmakt för att sköta detta ärende med familjerätten och svara i hans ställe sköta kontakten kring barnen. Får man skriva en fullmakt för hans del av vårdnaden utan den andres medgivande?

Dom har delad vårdnad och är skriva hemma hos oss.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger kan föräldrar genom samarbetssamtal få hjälp att nå enighet i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 18 § föräldrabalken, 5 kap. 3 § socialtjänstlagen). Det är allts endast föräldrar samtalen är till för och inte någon annan. Du kan därför inte deltaga på samtalen i din sambos ställe.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Victoria RuzbarskyRådgivare