Samarbetsproblem med den andra vårdnadshavare

Mamman till vårat gemensamma barn får bekanta i hennes omgivning att göra orosanmälningar på mig . Samt hon säger även till barnet att hon vill inte att barnet ska vara hos mig säger barnet när det är hos mig. Hon manipulerar barnet när det är hos henne , barnet får ej ringa mig mm när barnet är hos mamma. Barnet är 9år .

De här mår inte barnet bra av

Så vad gör jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det inte framgår av din fråga kommer jag utgå från att ni har delad vårdnad av barnet. Reglerna om vårdnad i föräldrabalken (FB) är då tillämpliga.

Samarbetssamtal

Vid samarbetsproblem är det bäst att först försöka lösa problemet sinsemellan. Du bör alltså först att försöka prata med mamman. Går det inte kan du sedan vända dig till familjerätten i din kommun för att få hjälp med ett samarbetssamtal. Genom ett samarbetssamtal kan du få stöd av någon kunnig för att kunna komma överens i viktiga frågor som rör barnet.

Ändring av vårdnaden

Eventuellt kan du göra en ansökan om ändring av vårdnaden. Vid bedömningen ska rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov främst och ta ett gemensamt ansvar i frågor som rör barnet (6 kap. 5 § FB). Utgångspunkten i bedömningen är barnets bästa och oftast anses gemensam vårdnad vara det bästa för barnet – dock inte alltid. Som står i paragrafen tar domstolen hänsyn till föräldrarnas förmåga att samarbeta och att sätta barnets behov främst. Rätten kan dessutom inte besluta om en gemensam vårdnad om både du och mamman är emot sådan vårdnad (6 kap. 10 § FB). Du kan läsa mer om ändring av vårdnaden på Sveriges Domstolars hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Nabyiel MarionellRådgivare